Zmiany w uchwale o budżecie obywatelskim. Nasze uwagi

Trwają konsultacje społeczne nowego projektu uchwały w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m.st. Warszawy w formie budżetu obywatelskiego. Proponowane zmiany oceniamy pozytywnie i uważamy za potrzebne, mamy jednak konkretne uwagi co do niektórych zapisów.

Najistotniejsze proponowane zmiany to wprowadzenie poziomu lokalnego, który będzie obejmował obszar kilku osiedli w dzielnicy i posiadał własną pulę środków do wykorzystania na projekty.

Projekt z proponowanym zmianami znajdziecie tutaj – konsultacje.um.warszawa.pl

Poniżej prezentujemy nasze uwagi – jeśli się z nimi zgadzacie zachęcamy do skorzystania z przygotowanego przez nas tekstu i zgłoszenia ich w konsultacjach – i instrukcję jak wziąć udział w konsultacjach.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

  1. Uwagi można zgłaszać poprzez stronę internetową (należy wybrać odpowiedni rozdział projektu uchwały i skomentować jego zapisy).
  2. Przyjść na spotkanie, na którym omówione zostaną proponowane zmiany: w czwartek 19 września i wtorek 24 września w godz. 17:30–19:30 w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury, pasaż „Wiecha” 4.
  3. Przyjść na dyżur konsultacyjny w dzielnicy, aby omówić podział dzielnicy na obszary lokalne, który odbędzie się 17 września (wtorek) w godz. 17:00-18:00 w sali widowiskowej urzędu dzielnicy (wejście od ul. Jarzębskiego).
  4. Dołączyć do spotkania online, które odbędzie się w środę 25 września w godz. 17:30–19:30.

Nasze uwagi

Rozdział 2 Wymagania dotyczące projektów

§ 7. 1. 4) których koszt realizacji projektów […] nie przekracza […] 50% puli dzielnicowej – w przypadku projektów na poziomie dzielnicowym;

Sugerujemy podniesienie limitu środków do wydania na pojedynczy projekt do poziomu 60 % czy nawet 70 % puli dzielnicowej, aby móc w ramach tego poziomu finansować duże projekty infrastrukturalne typu np. budowa nowej drogi rowerowej, ustawienie toalet publicznych czy budowa skateparku.

§ 7. 2. W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy m.st. Warszawy nie mogą zgłosić projektów, które: […] 7) zakładają realizację projektu na: a) poziomie lokalnym w więcej niż 5 lokalizacjach, b) poziomie dzielnicowym w więcej niż 10 lokalizacjach, c) poziomie miejskim w więcej niż 15 lokalizacjach;

Sugerujemy dopuszczenie większej liczby lokalizacji w ramach projektu na każdym z poziomów. Obecnie zaproponowane limity uniemożliwią realizację projektów związanych z wykonywaniem nowych nasadzeń w różnych miejscach na terenie dzielnicy, dostawiania elementów małej architektury jak ławki i kosze, czy modernizacji przejść dla pieszych i oświetlenia ulicznego.

Rozdział 3 Zgłaszanie projektów oraz ich wymogi formalne

§ 13. 1. 1) lista poparcia zawierająca […] podpis co najmniej: a) 2 mieszkańców obszaru […] projekt na poziomie lokalnym; b) 2 mieszkańców dzielnicy […] projekt na poziomie dzielnicowym; c) 2 mieszkańców m.st. Warszawy popierających projekt na poziomie miejskim

Sugerujemy zmianę liczby wymaganych podpisów poparcia mieszkańców na co najmniej 10 na poziomie lokalnym, 20 na poziomie dzielnicowym i 40 na poziomie miejskim. Obecna propozycja nie pozwala na to, aby stwierdzić, że zgłaszany projekt ma jakiekolwiek minimalne poparcie w lokalnej społeczności.

Rozdział 6 Zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników głosowania i podawania ich do publicznej wiadomości

§ 44. 3. Jeżeli mieszkaniec zagłosował więcej niż raz, wszystkie oddane przez niego głosy są nieważne.

Sugerujemy, aby zapis o nieważności głosów zawierał drogę odwołania dla mieszkańca, który sam zagłosował, a którego dane zostały wykorzystane niezgodnie z jego wolą przez osobę trzecią, aby oddać kolejny głos. Proponowana treść zapisu nie przewiduje takiego scenariusza.

Propozycja zapisania w uchwale nowego paragrafu/rozdziału poświęconego etapowi realizacji projektów

Sugerujemy, aby w uchwale uwzględnić etap realizacji projektów, a konkretnie informowanie autorów projektów o aktualizacji statusu realizacji projektów, z czym bywają problemy i autorzy np. dowiadują się o problemach w realizacji projektów czy zmianie kształtu projektu ze źródeł innych niż od realizującego, lub nie dowiadują się o tym w ogóle.

Proponowany zapis: Jeżeli projektodawcy wyrazili na to zgodę, realizatorzy projektów wybranych w głosowaniu informują projektodawców przez e-mail lub telefonicznie o postępach realizacji projektów nie rzadziej niż raz na kwartał lub w przypadku istotnej aktualizacji stanu realizacji (jak wybór wykonawcy, podpisanie umowy, rozpoczęcie robót budowalnych, rozpoczęcie promocji projektu).

Podział dzielnicy Bielany na obszary lokalne i podział budżetu na pule lokalne

Proponowany podział dzielnicy na obszary lokalne i wynikający z niego podział środków na pule do wykorzystania na budżet obywatelski w tych obszarach jest niesprawiedliwy wobec mieszkańców mniej licznie zamieszkanych osiedli Bielan. Chodzi o Młociny, Wólkę Węglową, Radiowo i Placówkę.

Budowa takiego samego placu zabaw na Radiowie i na Wawrzyszewie wyniesie tyle samo pieniędzy, niemniej mieszkańcom Radiowa proponuje się na ten cel kwotę w wysokości 280 070 zł, a mieszkańców Wawrzyszewa budżet sięgający 1 067 477 zł. Na jednym z tych osiedli placu zabaw nie wybudujemy.

Sugerujemy zmianę mechanizmu podziału budżetu, która w bardziej równoważny sposób podzieli dostępne środki na wszystkie obszary dzielnicy i pozwoli na zgłaszanie na obszarach projektów w takim samym zakresie.

Zarazem proponowany podział na obszary nie uwzględnia lokalnej specyfiki bielańskich osiedli. Mieszkańcy Młocin mają więcej wspólnego z zamieszkującymi Wrzeciono niż Radiowo, Wólkę Węglową i Placówkę. Z kolei Ci mają więcej wspólnego z mieszkańcami Wawrzyszewa.

Sugerujemy podział dzielnicy Bielany na 6 obszarów lokalnych:

  1. Młociny, Huta, Wrzeciono
  2. Las Bielański, Marymont Kaskada, Marymont Ruda
  3. Wawrzyszew, Radiowo, Placówka, Wólka Węglowa
  4. Słodowiec, Stare Bielany
  5. Chomiczówka
  6. Piaski

Podobne wiadomości