Piątkowski: S7 powstanie z Węzłem Janickiego

Droga ekspresowa S7 powstanie w wariancie z Węzłem Janickiego, który z kolei zostanie wpięty
w Trasę Mostu Północnego. Dzięki tej inwestycji ruch tranzytowy ominie dzielnicę. O taki kształt
układu drogowego od wielu lat zabiegali samorządowcy z naszego Stowarzyszenia.

W marcu na spotkaniu w Stołecznym Zarządzie Rozbudowy Miasta z udziałem przedstawicieli warszawskiego ratusza, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Urzędu Dzielnicy Bielany – w mojej osobie – zapadła kluczowa decyzja w sprawie inwestycji, która będzie miała ogromny wpływ na funkcjonowanie dzielnicy. Trasa Mostu Północnego zostanie połączona z Węzłem Janickiego S7. Prace projektowe mają obejmować połączenie Trasy z Węzłem Janickiego ciągiem ulic Nocznickiego i Wólczyńskiej. Przy takim układzie drogowym przewidujemy, że ruch tranzytowy w znacznej części zniknie z naszych ulic.

Warto przypomnieć, że pierwotnie projekt nie przewidywał wariantu powstania północnej obwodnicy S7
z utworzeniem Węzła Janickiego. Przekonanie GDDKiA zajęło nam wiele lat i nie byłoby możliwe bez dobrej gry zespołowej z samorządowcami z Izabelina, Starych Babic oraz Łomianek. To nasz wspólny sukces!

Starania o Węzeł Janickiego

Początkowo Generalna Dyrekcja nie planowała Węzła Janickiego. Za powód wskazywano zaniechanie procedur przez miasto Warszawa związanych z przedłużeniem Trasy Mostu Półn. w ciągu ulic Nocznickiego, od ulicy Kasprowicza do wspomnianego węzła.

Jednak jesienią 2021 r., dzięki usilnym staraniom zespołu uzgodnień dotyczących powstania drogi ekspresowej S7 – którego jestem członkiem – władze miasta ujęły w budżecie środki na przeprowadzenie prac koncepcyjnych Trasy Mostu Półn. Udało nam się przekonać ratusz, że przedłużenie trasy do węzła Janickiego jest w interesie dzielnicy i sąsiednich gmin.

Węzeł Janickiego to niejedyny sukces, w którym samorządowcy naszego Stowarzyszenia – Krystian Lisiak, Agnieszka Gola, Marcin Włodarczyk i inni – mieli swój udział. Skutecznie zabiegaliśmy o to, aby realizacja drogi ekspresowej odbyła się z korzyścią dla mieszkańców Bielan. Mowa tutaj o uzgodnieniach z GDDKiA ws. przebiegu trasy w tunelu na wysokości Chomiczówki.

Umowa na projekt trasy

Na początku października zeszłego roku Generalna Dyrekcja podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej. Pracuje nad nią Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Projekt powinien być gotowy w drugim kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy prac budowlanych.

Przebieg trasy

S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery.

Trasa o długości ponad 13 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.

Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli – pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Generała Maczka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ (NS).

Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły m.in. Wólka Węglowa i Janickiego.

autorzy: Włodzimierz Piątkowski

tekst ukazał się pierwotnie w Gazecie Stowarzyszenia wydanie 1/2025

Podobne wiadomości